Írásaim : Megtalált ez a feladat, igyekszem felnőni hozzá |
Megtalált ez a feladat, igyekszem felnőni hozzá
2008.06.26. 18:34
Megtalált ez a feladat, igyekszem felnőni hozzá
PÉLDAKÉP AZ ISKOLAIGAZGATÓ
Szontagh Pál, a Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola igazgatója ismét magas elismerésben részesült, a Pannon Példakép Alapítvány Példakép díját vehette át.
A szervezet célja, hogy a nyilvánosság erejével és anyagilag is támogassa azokat a honfitársainkat, akik értékteremtő tevékenységükkel mindannyiunk számára követendő példákat mutatnak.
– Mit jelent ez a díj az ön számára?

– Elsősorban felelősséget. Több kitüntetést kaptam már, de ez elnevezésével is figyelmeztet arra, hogy nem egy egyszeri elismerésről, hanem eddigi egész tevékenységem értékeléséről, s még inkább a megelőlegezett bizalomról szól, amelyhez méltónak kell lennem a továbbiakban is.
– Milyen szerepet tölt be az életében a tanítás, így képzelte a pályáját?
– Nem készültem soha tanárnak, bár családomban sok a pedagógus. Németh Lászlóról olvastam egyszer egy könyvben – anélkül, hogy hozzá merném hasonlítani magam –, önmagamra is igaznak érzem: nem készült, de született tanárnak. Megtalált ez a feladat, ez az iskola, igyekszem felnőni hozzá.
– Ön hogy látja, mennyire nehéz a kerületben dolgozó tanárok helyzete?
– A tanárok helyzete mindenhol nehéz. Mindannyiunknak kivétel nélkül példaképeknek kell lennünk, a munkánk nem 8 órakor kezdődik, és nem fejeződik be fél kettőkor. Az igazi pedagógusok – és ők vannak túlnyomó többségben – minden idegszálukkal képesek a gyerekekre figyelni, együtt élnek azzal a felelősséggel, hogy munkájuk egyszeri és megismételhetetlen, hisz egy gyerek csak egyszer elsős, másodikos. Tudom, hogy a kerületben kiváló és elkötelezett pedagógusok dolgoznak, akik talán az átlagosnál kevesebb segítséget kapnak egyes családoktól, de akik előtt óriási lehetőség áll, hogy többre, jobbra juttassák tanítványaikat, mint ahonnan elindultak.
– Milyen pedagógia módszerben hisz, milyen tanítási elvek jellemzik a Vajdát?
– A pedagógusokban hiszek. Azokban az alkotó értelmiségi kollégáimban, akik képesek megtalálni a nekik és tanítványaiknak legmegfelelőbb módszert, tanulásszervezési módot, megközelítést. A Vajdát is a sokszínűség és a magas szintű szakértelem jellemzi. Hiszünk a közösségformálás erejében, a másutt kiegészítő műveltségterületek, mint a zene, a testnevelés vagy a kézművesség fontosságában, jellemformáló erejében. Látszólag ellentmondás csupán, hogy míg ezeknek a tantárgyaknak a súlya a megszokottnál nagyobb iskolánkban, addig az olyan – hagyományos – tantárgyakban is a kerület, sőt a főváros legjobbjai között vannak tanítványaink, mint a matematika, magyar vagy biológia.
– Lesz-e változás a jövőben a módszert illetően?
– Az iskola világa folyamatosan változik. Változnak a gyerekek, és velük együtt változunk mi, pedagógusok is. Ugyanakkor nem hagyhatjuk veszni több évtizedes, eredményes hagyományainkat. A korszerűség és a pillanatnyi kihívásoknak való megfelelés az egyik legfontosabb vajdás tradíció. A fenntartó önkormányzat képviselő-testülete lehetőséget adott nekünk a sportiskolai képzés beindítására, a tervek szerint 2011-től 12 évfolyamos iskolaként szolgáljuk a kerület tanulóifjúságát. Talán ezeknek az előremutató változásoknak is köszönhető, hogy az idén 2 helyett 3 elsős osztályt kellett indítanunk, akkora volt a túljelentkezés körzeten belül, sőt kerületen kívülről is. Közös eredményeink mind benne vannak a díjban, amit ugyan én vehettem át, de mindannyiunknak szól.
|